”SoftOne”
Sören Janstål

.   Tidigare gallups
Fun

Data Research DPU ab
Torsvikssvängen 34
181 34 Lidingö


Tel +46 (0)8 446 07 71
Skype sjanstal

eMail till Sören Janstål


CRM – vad är det och vilken nytta får man?

Företagsintern workshop

Ledare för denna Workshop

Erik Philipson

"Om det är någon som kan CRM-system så är det Erik Philipson". Det hävdar Sören Janstål, en av Sveriges mest kända upphandlingskonsulter. Han vet att berätta att Erik inledde sin bana med att testa över 300 verksamhetskritiska system som system för ekonomi, projekt, executive information systems och så vidare, och däribland CRM-system förstås. Det skedde för tidningarna Mikrodatorn, Corporate Computing, Computer Sweden, Balans och under lång tid i IDG\Testcenters regi. 

- Men att kunna är inte allt. Nästan lika viktigt är att kunna förklara. Att kunna strukturera, skapa en röd tråd, inte bara så att man förstår utan så att man blir intresserad. Det kan Erik Philipson, hävdar Sören Janstål.

Erik har också jobbat i branschen, varit produktchef och produktmarknadschef och sett affärssystembranschen inifrån. För hur många organisationer har inte förblindats av en tilltro till att smarta funktioner ska lösa ens problem. Därför är ett av hans viktigaste spår hur organisationer får Return On Investment på sina investeringar i verksamhetskritiska system och effektivisering av organisationer i allmänhet.

Numera är Erik Philipson konsult med inriktning på företagseffektivsering, upphandlings och införande av CRM-och Projektsystem, samt hur man får Return On Investment på affärssystemsinvesteringar. Han är en ofta sedd föreläsare och debattör, bland annat på KTH, hos Projekteffekt samt på Data Research DPU där han sedan 1998, hjälpt organisationer välja rätt Projekthanteringssystem och CRM-system.

Fördjupningsnivåer

Vi ger denna presentation i fyra olika fördjupningsversioner

- Översiktlig kort presentation. Kostnadsfritt och förutsättningslöst
- Översiktlig 2 timmars presentation. Se pris nedan
- Halvdag. Se pris nedan
- Heldag. Se pris nedan


  • För pris och anmälan till företagsintern workshop klicka här.
  • För kostnadsfri och förutsättnigslös presentation klicka här eller ring Sören Janstål, 08-446 07 71.
Tillbaka till meny för utbildning

CRM - vad är det?

Customer Relationship Management, CRM, har varit aktuellt en längre tid och alla borde ha det om man lyssnar på experterna.

Men det finns olika "CRM" - det förvillar.

 Det finns CRM-strategi, Analytisk CRM, Operativ CRM, Interaktiv CRM och så vidare, för att nämna några varianter. Dessutom verkar en del CRM-produkter arbeta mest med försäljning, en del mest med kundservice och en del vilja spänna över faktiskt alla kundkontakter och till sist en del mest över webben.

 - Så vad är egentligen CRM och vad för nytta kan man få ut av det?

Välkommen till en företagsintern där vi går igenom vad CRM är -  åtminstone i teorin - vad för typ av CRM-IT-stöd som finns och vad för nytta du kan få ut av dem.

 Då vet du bättre om CRM är något för er och inom vilket område.


  • För pris och anmälan till företagsintern workshop klicka här.
  • För kostnadsfri och förutsättnigslös presentation klicka här eller ring Sören Janstål, 08-446 07 71.

Tillbaka till meny för utbildning

Program

Vad är Customer Relationship Management?

En bra och gedigen definition är inte lätt att få tag i. Utan en hållbar definition av CRM har du inte heller ett bra sätt att välja vad för CRM-arbetsrutiner som ni bör jobba med och troligen än mindre vilket IT-stöd för CRM ni bör skaffa. Där börjar vi.

CRM-strategi

Till frågan "Vad är Customer Relationship Management?" är finns det två svar. Det ena är en så kallad CRM-strategi - hur nu det kan vara en egen strategi skild från företagets egna strategi. Vi tittar på det, för det tillhör definitionen och utan den är det svårt att gå vidare till nästa avsnitt.

Funktionsmodell för IT-stöd för kundrelationshantering, CRM.

Det andra svaret handlar om IT-system för kundrelationshantering. Här finns en uppsjö av funktioner och inget system omfattar dem alla. Inget. Dessutom, om det fanns ett sådant system så finns det ingen organisation som skulle kunna hantera det. Däremot är det viktigt att kunna strukturera och gruppera alla CRM-funktioner som finns.

Denna Workshop erbjuder en modell över alla CRM-funktioner.

Andra deltagare upplever att själva modellen är oerhört viktig. För nu har man fått en bra modell av vad för it-stöd som finns för kundrelationshantering och i förhållande till den är det lättare att tala om vad man är ute efter. För ofta - inser man efteråt - att ens behov varit diffusa. Många blir även av med en del illusioner samtidigt som man upptäcker andra funktioner som nog borde stå på inköpslistan också också, eftersom som man inte tänkt på dem förut.

Vi går igenom

  • CRM-strategi
  • Market Automation
  • Marketing Automation
  • Telemarketing
  • Direct Marketing
  • Direct Mailing
  • Market Resource Management - MRM
  • Sales Force Automation - SFA
  • Service Center
  • Call Center
  • Contact Center
  • Customer Relationship Managment - CRM
  • Analytical CRM
  • Analytisk CRM
  • Operative CRM
  • Operativ CRM
  • Interactive CRM
  • Interaktiv CRM
  • och så vidare.

Avslutande lunchdiskussion


  • För pris och anmälan till företagsintern workshop klicka här.
  • För kostnadsfri och förutsättnigslös presentation klicka här eller ring Sören Janstål, 08-446 07 71.
Tillbaka till meny för utbildning


Kalender för konferenser, seminarier, utställningar och workshops som Data Research DPU deltar i.

Nyckelord: Erik Philipson, Erik Philipsson, Eric Philipson, Eric Philipsson, workshop, CRM, Customer, Relation, Management, välja, rätt, utvärdera, utvärdering, system, seminarium

Uppdaterad torsdag 9 februari 2012


ERP market, just this minute

Hmta faktainsamlingsformulr/ checklista fr utvrdering av affrs- och ekonomisystem utan kostnad.

Lmna din egen bedmning av ngon programvara eller system och erhll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Lmna din egen bedmning av en IT leverantr och erhll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Data Research DPU
fr utvrdering av IT - Informationsteknologi och Data Produkter


[ Bestllning | Mer info | Frslag ny utvrdering ]
[ Konsulttjnster | Utbildning | Priser | Distributionslista ]
[ Kontakt ]

Tillbaka till Data Research DPU startsida.


Data Research DPU ab - Torsvikssvngen 34, SE-181 34 Liding, Sweden - Telefon 070-727 67 95 Skype: sjanstal, SkypeIN: 08-559 25 900 - Kontakt (email)



Ataio

Plats nr 5 för sponsor/s


Plats nr 9 för sponsor - Ledig (s)


Metodika