”SoftOne”
Sören Janstål

.   Tidigare gallups
Fun

Data Research DPU ab
Torsvikssvängen 34
181 34 Lidingö


Tel +46 (0)70 727 67 95
Skype sjanstal

eMail till Sören Janstål


Sir N's comments:

En djävulsk plan

- o -

I föregående blogginlägg skrev jag att Oracle Fusion Middleware var en komponent i en djävulsk plan. Planen går ut på att krossa konkurrenterna och öka Oracles marknadsandelar på bred front. Det är 4 komponenter som stödjer denna strategi

  1. Oracle förvärvad MySQL
  2. Oracle stödjer Open Office
  3. Oracle utvecklade NetSuite
  4. Oracle utvecklade Fusion Middleware

Samtliga komponenter är extremt kostnadseffektiva för kunden. Det känns som att Microsoft är måltavla för denna strategi:

  1. MySQL är gratis. MS SQL kostar en tiotusentals lappar
  2. Open Office är gratis. MS Office kostar tusenlapp
  3. NetSuite kostar bara att användas. Inga licensavgifter. MS Dynamics är traditionellt prissatt.
  4. Oracle Fusion Middleware finns och är komplett. MS Dynamics utvecklingsplattform finns tillgängligt bara i delar

Oracle strategi är att göra ”low end disruption” på Microsofts största produkter. Dvs Oracle skaffar sig marknadsandelar med betydlig billigare produkter. Tidigare var Microsoft mästare på att göra ”low end disruptions”. Exempelvis MS Word vs WordPerfect, MS Excel vs Lotus 1-2-3.

Ironiskt nog är Microsoft nu själva sårbara för ”Low end Disruption”, där taktiken är extremt konkurrenskraftiga priser och funktionalitet är mindre viktigt. Funktionaliteten kommer så småningom vid uppgraderingar. Nu får Microsoft smaka på sin egen medicin från Oracle.

Det ska bli intressant att de hur förvärvet av Sun Microsystems passar in i denna strategi.

Mer finns att läsa på Wikipedia om Clayton M Christensens ”Low end Disruption” eller kontakta min bloggranne på Computer Sweden, Berndt Lobalk 070-557 1027 

Sir N
Sören Janstål

Fler Sir N kommentarer.

Kommentera gärna detta inlägg

Mer om affärssystem och blogginlägg av Sören Janstål på ComputerSwedens websida.

Fyll i nedan

Email adress
om du vill ha denna typ av nyhetsbrev via email. De utkommer 1-2 gånger per månad.


Kalender för konferenser, seminarier, utställningar och workshops som MBC Education Center och Data Research DPU ger.


ERP market, just this minute

Hämta faktainsamlingsformulär/ checklista för utvärdering av affärs- och ekonomisystem utan kostnad.

Lämna din egen bedömning av någon programvara eller system och erhåll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Lämna din egen bedömning av en IT leverantör och erhåll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Data Research DPU
för utvärdering av IT - Informationsteknologi och Data Produkter


[ Beställning | Mer info | Förslag ny utvärdering ]
[ Konsulttjänster | Utbildning | Priser | Distributionslista ]
[ Kontakt ]

Tillbaka till Data Research DPU startsida.


Data Research DPU ab - Torsvikssvängen 34, SE-181 34 Lidingö, Sweden - Telefon 070-727 67 95 Skype: sjanstal, SkypeIN: 08-559 25 900 - Kontakt (email)



Ataio

Plats nr 5 för sponsor/s


Plats nr 9 för sponsor - Ledig (s)


Metodika

Nyckelord: Sir, N, comments