”SoftOne”

artikel i IT Branschen

och

artikel i Financial Times

Jag blev förvånad vid juletid 2000 då MS köpte Great Plains. I korgen fanns då 2 gamla o risiga system, Solomon o Dynamics. Solomon kan konkurrera närmaste med Hogia o SPCS. Ingen har tidigare lyckat bli global aktör i Low End segmantet. Det höll på att knäcka Hogia för 10-12 år sedan vid deras försök. Dynamics kan närmast jämföras med IFS Applications, fast IFS är modernare. Detta segment är också med konsultintensivt, vilket passar dåligt med MS hittillsvarande filosofi att sälja färdiga lösningar. Det som hänt efter förvärvet av GB är endast en del marknadssatsningar med partner som har CRM o e-Handels lösningar. Inget revolutionerande har hit tills hänt. Jag tror jag skrivit om något sådant på http://www.dpu.se/news.html och i mina nyhetsbrev.

Förvärvet av Navision är intressant. Deras Axapta har rätt modernitet att kunna passa MS .NET satsningar. Great Plains har marknaden och Navision produkterna ..... Intressant att MS har satsat (eller kommer att satsa) 20-25 miljarder på dessa två förvärv. Det är hälften av vad Ford gav för hela Volvo Personvagnar ..... Vilken satsning!

mvh
Sören Janstål.

Ge dina kommenter på denna sida!

Fyll i nedan

Email adress
om du vill ha denna typ av nyhetsbrev via email. De utkommer 1-2 gånger per månad.

ERP market, just this minute

Hmta faktainsamlingsformulr/ checklista fr utvrdering av affrs- och ekonomisystem utan kostnad.

Lmna din egen bedmning av ngon programvara eller system och erhll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Lmna din egen bedmning av en IT leverantr och erhll marknadsanalys och checklista utan kostnad!

Data Research DPU
fr utvrdering av IT - Informationsteknologi och Data Produkter

[ Bestllning | Mer info | Frslag ny utvrdering ]
[ Konsulttjnster | Utbildning | Priser | Distributionslista ]
[ Kontakt ]

Tillbaka till Data Research DPU startsida.

Data Research DPU ab - Torsvikssvngen 34, SE-181 34 Liding, Sweden - Telefon 070-727 67 95 Skype: sjanstal, SkypeIN: 08-559 25 900 - Kontakt (email)

Ataio

Plats nr 5 för sponsor/s

Plats nr 9 för sponsor - Ledig (s)